Een tour naar Denpasar

15 juni 2017 - Denpasar, Indonesië

Donderdag 15 juni

Vandaag beginnen we de dag lekker relax. De jongeren slapen lekker uit en de actievelingen (de ouderen) die zitten alweer vroeg aan het zwembad in hun boek te lezen. Wanneer iedereen eindelijk uit bed is, gaan we aan tafel en ontbijten we met elkaar.

Na het ontbijt geniet iedereen even lekker van de zon. Opa maakt voor de verandering weer even een puzzeltje en de rest ligt aan het zwembad te lezen en neemt af en toe een duik ter afkoeling. Vandaag moesten we toch ook maar iets gaan ondernemen, want we hebben nog maar 3 dagen voordat we alweer naar huis gaan. Opa leest het Bali informatie boekje aandachtig door en komt tot de conclusie dat we de hoofdstad van Bali, Denpasar maar eens moeten gaan bezoeken.

Er wordt contact opgenomen met Tu De en om 14.00 haalt hij ons op. De rit naar Denpasar duurde ongeveer 45 minuten. De tijd gaat altijd snel voorbij, want we hebben vele gesprekken met Tu De en we luisteren voor de duizendste keer naar zijn cd (die inmiddels grijs gedraaid was) van Maroon 5.

Als eerste lopen we door een soort flat vol met winkeltjes waar je eigenlijk overal hetzelfde kan kopen: dromenvangers, vazen, beelden, houten werkjes en kleding. Vervolgens rijden we met de auto over de vismarkt. Gelukkig zaten we in de auto, want buiten stonk het ongelooflijk erg.Je kon er allerlei soorten vis kopen, maar ook kip. Een kip kon je uitzoeken en dan werd de kop er af gehakt. Niet zo prettig om te zien, maar gelukkig waren de kippen wel al dood en geplukt. Uit de auto hoefde we niet, nee zo hadden we er meer dan genoeg van gezien.

Toen reden we door om een parkeerplaats te vinden. De meeste auto's worden hier gewoon geparkeerd langs de weg. Net als onze chauffeur dat deed. Meteen kwam er een klaar-over naar ons toe om te helpen met het inparkeren van de auto. Het verkeer op de doorgaande weg moest maar even wachten want het is heel normaal hier dat iedereen gewoon even rustig wacht. Toen de auto eindelijk geparkeerd was, liepen we over een markt vol met kleding, gadgets, troepjes en een mini kermis. We lopen door naar een grote binnenplaats waar het kunst festival zich plaatsvindt. Dit festival vindt ieder jaar plaats op deze plek in de maand juni. Overal zijn winkels en kraampjes met sieraden, schilderijen, lampen en nog veel meer. Nadat we hier en daar wat dingen hebben bekeken, geboden en gekocht hebben, lopen we door naar "the food area". Hier vindt je overal eigengemaakt saté, nasi en ander Indonesisch eten. De saté is hier op Bali erg lekker dus stoppen we bij een man die aan het bbq'en is en bestellen we twee porties. Iedereen een paar stokjes met hete saus en wat rijst erbij. Natuurlijk heeft onze Harry nooit genoeg van al dit heerlijke eten, dus bestelt hij nog een portie.

Na al het dwalen en rondneuzen door de stad komen we een Balinese voorstelling tegemoet. Twee mensen die verkleed zijn als een Leeuw met danseressen en een orkest erbij. Ze probeerden een verhaal te vertellen dat ging over een Leeuw in de jungle. Wij (als nuchtere Friezen) begrepen er niet zoveel van en hadden er na een tijdje wel genoeg van. We proberen Tu De duidelijk te maken dat we eigenlijk wel verder wilden gaan. Aan zijn gezichtsuitdrukking te zien begreep hij er niet zoveel van, dat wij zo respectloos midden in de voorstelling (die nog 1,5 uur duurde) weg wilden gaan. Nadat hij genoeg foto's had gemaakt voor zijn kinderen konden we verder.

We liepen terug over de markt/kermis, de heenweg had Tu De laten vallen dat zijn zoon zo graag zo'n spinner wilde hebben. We zijn inmiddels veel te close met hem geworden dus kon "grandpa" het niet laten om voor hem een spinner te kopen en natuurlijk ook één voor onze kleine prins Jens (die helaas nog steeds barstende oorpijn had). Tu De was "grandpa" zeer dankbaar en kon niet wachten om het cadeautje aan zijn zoon te geven.

Als laatste wilden wij graag nog wat gaan eten ergens bij een leuk restaurant. In het informatie boekje hadden we al gelezen dat we daarvoor niet in Denpasar moesten zijn. Dus bedachten we om in Seminyak te gaan eten. (Ongeveer hetzelfde dat als je in Amsterdam bent en je tegen je taxichauffeur zegt dat je graag in Utrecht wil gaan eten). Natuurlijk vindt Tu De alles prima en brengt ons naar Seminyak. We weten de weg hier en vinden al snel een erg mooi restaurant terwijl Tu De bij de parkeerplaats op ons wacht. We hebben heerlijk gegeten. Voor nog niet eens €10 per persoon voor eten drinken +dessert.

Na het eten lopen de vrouwen nog even door naar de supermarkt om aspirines voor Jens te halen. En lopen de mannen richting Tu De. Wanneer we allemaal bij de auto zijn geven Jens en papa Tu De een cadeautje. Alleen al van het idee begint Tu De breeduit te glimlachen. Hij maakt het cadeautje open en is nu nog blijer. Het is de nieuwste cd van Maroon 5! (Kunnen wij ook eindelijk weer eens naar wat andere nummers luisteren).

Hij zet de cd op, draait het volume omhoog en zingend rijdt hij ons naar de villa. Rond 22.15 komen we hier aan, we drinken nog wat. En dan ga ik als eerst naar bed, want ik had wat last van hoofdpijn. De rest gaat er rond twaalf uur in en sluit zijn ogen en droomt alvast over de ena laatste dag...

Sterre

1. A Dijkstra:
    16 juni 2017
    Alweer een heel mooi verhaal
    Geniet er nog maar even van Harrij en Anneke en de kinderen
    Groetjes van ons
  2. Jeannette westra:
    17 juni 2017
    Wat weer een mooi verhaal, wat beleef je veel op zo'n reis en wat veel indrukken. Een reis om nooit te vergeten. Trouwens wel naar dat Jens steeds zo'n oorpijn heeft. Is daar geen dokter?