De laatste familie dag

17 juni 2017 - Canggu, Indonesië

's Morgens vroeg zat mijn moeder zich af te vragen hoe wij deze laatste dag met elkaar zouden invullen. Koffers pakken stond op nummer 1, want om 5 uur zou Tu De hier zijn. Echter bleven er dan nog heel wat uurtjes over. Tijdens het ontbijt kreeg zij een briljante inval: wij hadden nog geen  massage gehad en dat stond nog steeds op haar wensenlijstje. Iedereen  kon dit plan wel waarderen. Zelfs Radna, onze housekeeper, werd erin betrokken. In plaats van een massagesalon uit het grote gastenboek te mobiliseren, had Radna een veel beter idee. Ze pakte haar telefoon en belde 2 vriendinnen, die het beroep van masseuse uitoefenen. Mijn moeder riep al; '12 uur kunnen ze wel komen, want er zijn 5 liefhebbers'. Binnen een half uur stonden er 2 hele kleine, aantrekkelijke, Balinese vrouwtjes op de stoep. Buigend stelden ze zich voor, opa was heel erg onder de indruk. De  ligbedden aan de rand van het zwembad, werden klaargemaakt, de rustgevende muziek werd opgezet en de potten met massage crème werden  uit de tassen gehaald, de 'strijd' kon beginnen. Mama en oma waren de eerste Lucky ones. Het publiek gezetteld aan de stamtafel keek aandachtig toe wat er stond te gebeuren (ook omdat zij zagen wat hen te wachten stond). De dames werden  voor 90% ontkleed maar bedekt met een  sarong. Het werk werd serieus aangepakt. Via gymnastische toeren werden rug, benen, armen, voeten, tenen, handen,  gezicht en de rest onder handen genomen. Soms hardhandig, maar altijd liefdevol werd iedereen een uur lang behandeld, zelfs opa. Hij genoot ook het meest ( zij ook volgens hem), die massage duurde ook een halfuur langer, maar zijn oppervlak is ook iets groter. Het verbaasde ons allemaal hoeveel kracht deze kleine vrouwtjes in de handen hadden. De prijs van deze heerlijke Balinese massage was slechts, omgerekend, €10 pp. Hierna volgde een emotioneel afscheid van Radna.

Nadat iedereen zich weer had opgefrist, stond Tu De ons alweer op te wachten voor het laatste familiediner. Samen met hem hebben wij bij een heerlijke Warung gegeten, met uitzicht op de rijstvelden. Thuisgekomen werden de koffers ingeladen en werd er afscheid genomen van Anneke, Harry, Sterre en Jens, die om 12 uur terug vliegen  naar Nederland. Wij blijven met zijn drieën nog een nachtje in de villa. Morgen brengt Tu De opa en oma naar Lovina,  en pak ik de scooter voor een laatste weekje school.

Catharinus, Hetty en Roos

1. Anneke:
    17 juni 2017
    Ondanks dat ik erbij was reageer ik, dit om te laten weten hoe mooi je deze laatste dag (en hoe snel) verwoord hebt Roosje. Wij zitten inmiddels op de luchthaven na een moeilijk afscheid met jullie en Tu-De. Tot volgende week lieverds X
  2. Jeannette westra:
    18 juni 2017
    Wat heerlijk allemaal. Wat een mooie vakantie hebben jullie gehad. Afscheid nemen is dan moeilijk, maar het nagenieten kan nu beginnen. Voor Catharinus en Hetty begint nu een nieuwe episode van de vakantie, dat wordt vast ook heel erg leuk! Nog even genieten luitjes, it kin no noch!!